بیشترین مراجعات با علائم سردردهای شدید در فصل زمستان جوانان هستند

بهداشت نیوز شنبه 05 اسفند 1402 - 14:48

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر کاویان قندهاری گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در فصل سرما سردردهای ناشی از سینوزیت و الهتاب سینوس شایع‌تر بوده و در صورتی که سردرد و فشار در ناحیه پیشانی، سردردهای عصبی و علائم میگرن مشاهده شد باید بلافاصله به پزشک متخصص مغزواعصاب مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: شرایط هر بیمار با وجود تشابه علائم متفاوت بوده و وضعیت‌هایی همچون جنسیت، شدت و نوع بیماری، نوع خواب، التهاب، اضطراب و استرس و غیره در تشخیص و درمان بیماری و همچنین تجویزهای دارویی آن متفاوت بوده و هست.

عضو هیأت علمی گروه بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه داروهای مصرفی بیماران با مشکل سردرد در فصل زمستان متفاوت بوده و در خصوص هر فرد بسته به وضعیت و نوع بیماری‌اش تصمیم‌گیری می‌شود، خاطرنشان کرد: داروهای سردردهای میگرنی ترکیبات ضدافسردگی و ضدصرع بوده و در سردردهای معمولی هم مسکن‌های ساده مانند استامینوفن و بروفن تجویز می‌شود و در سینوزیت‌ها نیز تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدالهتاب و ضدحساسیت را داریم.

دکتر قندهاری اضافه کرد: توصیه و تأکید بسیار مهم به بیماران با علائم و مشکلات سردردهای زمستانی این است که از خوددرمانی و مصرف خودسرانه هرنوع دارویی پرهیز کنند تا که دچار مشکلات بدتر و عوارض ناشی از مصرف داروهای غیرمرتبط با آن بیمار و بیماری نشوند.

وی با اشاره به اینکه برخی از بیماران اصرار به انجام نوار مغز، سی تی اسکن و ام آر آی برای تشخیص دقیق بیماری‌شان دارند، بیان کرد: انجام این کارها آن هم قبل از زمان مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و بیماران و خانواده‌های آنها نباید با این تصور که کارشان جلو بیفتد و زودتر اقدامات تشخیصی و درمانی انجام شود قبل از مراجعه به پزشک نوار مغز، سی تی اسکن و ام آر آی بگیرند.

عضو هیأت علمی گروه بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: نیازی نیست که برای تمامی سردردها سی تی اسکن و ام آر آی بگیریم و نباید بی‌مورد خودمان را مقابل اشعه ایکس قرار دهیم و در همین خصوص باید بگوییم که در 80 درصد موارد هیچگونه نیازی به سی تی اسکن و ام آر آی نیست و نوار مغز هم در هیچکدام از این بیماران نیاز نیست.

دکتر قندهاری گفت: توصیه بسیار مهم در خصوص داروهای تجویزی از سوی پزشک متخصص این است که تمامی آن داروها تا زمانی که از پزشک مربوطه اعلام کرده استفاده شود و اگر علائمش برطرف شد آن را قطع نکند و طبق دستور پزشک خود عمل نماید.

وی افزود: همچنین اگر دارویی نتیجه لازم را نداشت هم نباید کنار گذاشته شود و باید فرد مجدد به پزشک خود مراجعه کند تا که وضعیتش مورد بررسی قرار بگیرد و سپس در خصوص کنار گذاشتن آن دارو و استفاده از داروی جایگزین متانسب با وضعیت بیمار تصمیم‌گیری شود.

منبع خبر "بهداشت نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.